dimarts, 28 de setembre del 2010

Els wikis

Un wiki és un entorn hipertext col·laboratiu, que permet l'edició immediat de contingut web des del propi navegador, gràcies a una gran simplicitat d'ús. Les característiques dels wikis, posen en qüestió la noció clàssica d'autoria d'una obra, atès que el contingut és dinàmic i generat per la comunitat. Un dels principals reptes d'aquesta desintermediació en l'edició, és el de la validesa i control de qualitat del contingut.

Aquesta definició junt amb els valors pedagògics es poden trobar a:

A l'utilitzar wiki hi ha una millor coordinació i ofereix la possibilitat de canviar el contingut de la pàgina web només clicant un botó.
És molt senzill i consta de 3 botons:
  • Editar.
  • Guardar.
  • Enllaçar.
El wiki permet editar tantes vegades com es vulgui un contingut i enllaçar amb altres pàgines, les quals utilitzen el mateix procés d'editar i guardar.

La informació ha d'estar guardada a un lloc.

Altres pàgines d'interès: 


dilluns, 27 de setembre del 2010

Usos educatius dels blogs.

Títol del llibre: Usos educatius dels blogs. Rcursos, orientacions i experiències per a docents.
Autors: Francesc Balagué i Felipe Zayas.
Editorial: UOC.

A continuació hi ha un petit resum de la introducció del llibre:

La web 2.0. Una nova web basada en comunitats, on els usuaris són els creadors del propi contingut, on per damunt de tot hi ha la comunicació, amb la qual cosa s'estableix una estructura de la informació més horitzontal i democràtica.

Que és un blog? És un lloc periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos o articles de l'autor o de diversos autors, en què apareixen en primer lloc el més recent.
Un blog pot ser un mitjà molt versàtil, permet des d'activitats simples fins a altres de molt complexes.
Un blog serveix per exposar i intercanviar idees.

La blogosfera. És el terme amb al qual s'agrupa la totalitat de weblogs.On els blogs estàn conectats per mitjà d'enllaços, comentaris, etc.
Un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, que comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global .

Glossari:
  1. Blogroll o llista de blogs.                                  6. Pluging o widget.
  2. Comentaris.                                                     7. Post.
  3. Enllaç permanent(permalink).                          8. Retroenllaços(trackbacks).
  4. Etiquetes i categories.                                     9. RSS, feed o sindicació.
  5. Ping.

RSS, feed o sindicació. La sindicació a través d'RSS és la nova forma d'accedir a la informació. Consisteix en què una vegada seleccionades les fonts d'informació d'interès, aquestes fonts enviïn avisos d'actualització a l'usuari, sense la necessitat que l'usuari hagi d'anar comprovant si hi ha novetats en cada una d'elles.

Per crear un blog

Planxa de fang

El treball consta d'elaborar i texturar una planxa de fang de 15x15 cm per dipositar un petit element de valor.

  1. Estirar el fang amb la ajuda de les mans i altres elements.
  2. Tallar la planxa a una mida de 15x15.
  3. Pensar amb la relació que pot establir la planxa amb l'element de valor.
  4. Passar a utilitzar diferents estris i textures per a la seva creació.
  5. Deixar assecar a l'aire lliure amb l'ajuda de papers de diari si ho requereix. 
  6. Fer constar un títol per l'obra. 
  7. Exposar una reflexió que hagi sorgit durant el procés d'elaboració de l'obra.



              
                                                                                                                        Treball de  classe
                                                                                                                         

    dissabte, 18 de setembre del 2010

    Quinze són quinze

    A classe hem estat practicant de quines maneres podíem fer música i quins ritmes ens sortien.
    A continuació hi ha el vídeo de quinze són quinze interpretat amb diversos instruments.

    El silenci



    John Cage 4' 33'' de silenci, un vídeo que fa adonar-se de la importància del silenci i la seva dificultat.

    Les capacitats perceptiu-motrius

    Les capacitats són innates i per a desenvolupar-les hem d'utilitzar les diferents percepcions motrius. Aquestes estan relacionades amb els sentits i el desenvolupament del sistema nerviós.

    1. Percepció espacial.
    2. Percepció quinestésica: aquella que hem dóna informació del cos i de les seves parts sense utilitzar la vista.
    3. Percepció del temps: el seu ritme, la freqüència...
    4. Percepció de l'equilibri.
    5. Percepció de la lateralitat: el sistema nerviós ha de definir bé la lateralitat i aquesta es fa mitjançant jocs. S'ha d'aconseguir que el nen tingui les màximes experiències possibles.
         6.  Percepció del to postural: el to que tenen els nostres músculs. Aquests poden ser:
                                - Hipotònic: per sota del to desitjat.
                                - Hipertònic: per sobre del to desitjat.
         7.  Percepció de la respiració.  

    Per què és important, com a futurs mestres, afavorir el correcte desenvolupament de les capacitats motrius?
    Perquè dels 0 als 6 anys, és l'etapa sensible, el moment de desenvolupar-se ja que el sistema nerviós té més plasticitat.

    Educació visual i plàstica

     Educació artística. De l'any 1990 fins a l'actualitat

    Les publicacions de Elliot W.Eisner, professor d'art, han tingut molta influència en els plantejaments didàctics actuals.
    Les competències que han d'adquirir els estudiants de primària, segons el pla d'estudis vigent, tenen una clara sintonia amb els aspectes que Eisner considera que influeixen en l'aprenentatge artístic.

    Aspectes que influeixen en l'aprenentatge artístic 

    El desenvolupament de la interpretació crítica:
    1. explorar, percebre i interpretar verbalment.
    El desenvolupament de la producció plàstica:

         2. interpretar i crear.

    El paper social de la cultura visual:

        3. incidència de l'art en l'entorn i de l'entorn en l'art.

    Per aconseguir treballar en totes aquestes vessants, cal desenvolupar la capacitat perceptiva dels alumnes.

    La percepció visual

    Aquest procés és la separació de figura i fons que desvetlla el concepte de forma, és a dir, el conjunt de relacions entre elements, percebuts en la consciència com un tot unitari.
    Rudolf Arnheim afirma que la pròpia percepció és un fet cognitiu.